Min første tanke, efter at havde læst Ellen Luptons ”Thinking With Type”, var at jeg ville ønske den havde været del af pensummet, da jeg læste til grafiker. Som der så smukt står beskrevet i forordet, så er organisationen af bogstaver på et blankt stykke papir – eller skærm, som det nok oftere er tilfældet i dag – den mest basale udfordring en designer udsættes for. Hvilken font skal der bruges? Hvor stor skal den være? Hvordan skal bogstaver, ord og afsnit placeres og manipuleres i forhold til hinanden, så det ikke bare er læseligt, men også æstetisk for øjet?

Ellen Lupton er en Amerikansk autoritet når det kommer til undervisning om design, og hun har en lang række bøger om samme emne på samvittigheden. Derudover er hun rektor på Grafisk Design-linjen på Maryland Institute College of Art. Så det er sikre hænder vi er i, når vi dykker ned i denne 170 siders lange ”design håndbog”, der ikke så meget er en manual i typografi, som det er en guide i hvordan man bruger det. Læg mærke til titlen … ”thinking WITH type”, og ikke ABOUT type. Det er en væsentlig observation og grundlag for læsning af bogen.

Bogen er opdelt i tre distinkte afsnit. Det første hedder ”Letter”, og handler om det helt basale og nøgne ”bogstav”. En kort historielektion indvier os I hvilke æstetiske overvejelser der blev gjort da de første blytyper blev skåret af Gutenberg for over fem hundrede år siden, og hvilke protester og revolutioner der gjorde at fonten udviklede sig fra én til tusindvis i dag. Det næste afsnit, ”text”, handler om det der sker når man sætter bogstaverne sammen – og hvordan dette igen kan manipuleres, justeres og rettes til i én uendelighed. Igen følger vi udviklingen fra rigide metaltyper til de flydende regler i den digitale verden – og selvom der er en verden til forskel i arbejdsprocessen, så er de æstetiske regler universale, og Lupton formår at komme godt rundt i dem alle – om end noget kort og overfladisk til tider, og unødvendigt tungt i den gamle historie. Det sidste afsnit, ”grid”, handler om den sidste kreative proces for designeren – layoutet. Det er her fårene skilles fra bukkene og innovatoren vinder over vanetænkeren. Men som denne manual tydeligt pointerer, så er design – ligesom vores højtelskede ytringsfrihed – frihed under ansvar. Der ér regler, og lærer man ikke af dem, og følger dem til et vis punkt, ender man i tam og rodet pseudo-æstetik.

Bogens eksistensgrundlag er måske selvskabt – forfatteren manglede en enestående lærebog i sin undervisning, så hun skrev den selv. Styrken er klart at den kommer vidt omkring – men svagheden er, kan man sige, at den kommer for vidt omkring, og mangler mere fordybelse nogle steder. Det er f.eks. ærgerligt at et så fundamentalt princip som ”det gyldne snit” kun har fået et enkelt opslag, når der kan skrives hele bøger om emnet – og jeg mangler også lidt nutidig historie, som f.eks. om typografikrigerne som David Carson m.fl., som revolutionerede måden man kan opsætte tekst på. Men med dét sagt, så skal der ikke herske nogen tvivl om, at det er en bog fyldt med guldkorn. Igennem alle 170 sider strør Lupton om sig med sjove og spændende citater fra øst og vest – sjovest er måske den måde de store og groteske typer som ”Fat Face”, ”Egyptian” og ”Gothic” sættes i kontekst med et citat fra Mary Shelleys Frankenstein: ”My person was hideous, my stature gigantic […] Accursed creator! Why did you create a monster so hideous that even you turned away from me in disgust?” Sidst I bogen er der et glimrende appendiks med nogle af de allermest gængse typografiske regler – og ”don’t do’s”, eller ”type crimes”, som hun kalder dem. Her findes også den bedste signatur over ”hard-copy redigering” jég til dato har set, som i min ydmyge mening bør være standard i alt fysisk korrekturskrivning.

Hvis man nogensinde har taget sig selv i at spekulere over hvorfor én skrifttype appellere mere til én, end en anden – eller måske snarere hvis denne tanke aldrig er gået gennem ens hoved – så er der guf at hente her. Man behøver hverken være designer, skribent eller redaktør for at få noget ud af denne bog, men det er klart dem den henvender sig til. Og hvis den bruges i undervisning, er der en masse ekstra materiale for læreren på bogens hjemmeside.

Bogen er nem at gå til, holdes i et let og uindviet sprog, uden dog at virke elementær – og det er min absolutte holdning, at hvis man bare har den fjerneste interesse, holdning eller fordom om grafisk design, bør den være obligatorisk læsning.

+ Nem at gå til
+ Fyldt med gode tips
Til tider overfladisk

karakterskala_08

Thinking With Type

Skrevet af: Ellen Lupton
170 sider, Softcover
Pris:
21.95$
Forlag: Princton Architectural Press

Venligst stillet til rådighed af Princton Architectural Press

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here