Lad mig starte med at sige, at udgivelsen af en bog som denne er et rigtig godt initiativ. Man finder ikke megen tegneserielærdom, der udgives på dansk, så allerede i kraft af, at Batman: Masken og manden – en biografi er blevet udgivet, burde danske Batfans’ interesse være vakt. På forsiden findes et passende dystert billede af vores alle sammens Nattens Ridder, og bogens lille format signalerer en velkommen overskuelighed, som diverse tegneserieuniverser ellers ikke ligefrem er kendt for. Bogen er desuden krydret med helsides sort/hvid gengivelser af sider fra diverse Batman-tegneserier.

Men før man går i gang med læsningen, er der én omstændighed, der får en til at skrue skepsisen på overfor denne nydelige lille bog. På forsiden står Søren Hemmingsen og (Marvel) Morten Søndergård som forfattere, men sidstnævnte har udtalt til DR Kulturnyt, at han ikke genkender sin tekst, som den står i den færdige udgivelse. Åbenbart er Morten Søndergårds bidrag til bogen blevet så heftigt redigeret, at han ikke længere føler, han kan stå ved det. Det skal dog nævnes, at forlaget har givet en uforbeholden undskyldning for denne fejl, men det rører ikke ved den mistro, som man som læser føler, når man sætter sig ned med bogen i hånden. En uddybning af kontroversen om forfatterskabet findes HER !

Bogens tekst er delt op i to større afsnit: den første (som Morten Søndergård har bidraget til i større eller mindre grad) er en kronologi over Batman-figuren igennem superheltetegneseriens forskellige tidsaldre, og allerede på første side af dette afsnit kan man se, hvorfor Søndergård er misfornøjet. En slåfejl på første side af bogens brødtekst pynter ikke ligefrem, og man sidder lidt forvirret, når man får ridset superheltetegneseriens fire tidsaldre op som Guldalderen, Sølvalderen, Bronzealderen og Modern Age – når nu de tre første er oversat, er der så en helt speciel grund til ikke at oversætte den sidste? Tilsyneladende ikke. Teksten virker forhastet sat sammen, og man sidder og undrer sig over visse oplysninger, som man bliver præsenteret for. Eksempelvis nævnes det, at The Dark Knight Returns blev udgivet i samlet form i 2002. Da jeg læste dette, kiggede jeg spørgende hen på hylden og så min udgave af The Dark Knight Returns fra 1996, som kiggede lige så spørgende tilbage.

På den mere positive side skal det siges, at kronologien kommer relativt vidt omkring, og at selv hardcore Batfans nok vil kunne finde en oplysning eller to, som de ikke kendte til. Eksempelvis var jeg overrasket over at finde ud af, at Batman-universet i 1958 blev velsignet med tilføjelsen af endnu et ”nuttet” kæledyr i form af Bat-aben Mogo!

Anden del af bogen består af seks essays, der behandler Batman og forskellige aspekter af hans tilværelse, fx Batman og hans venner (eller mangel på samme) og Batman og galskab. I essayets ”Venskabets pris”, som bl.a. fokuserer på de forskellige faderskikkelser i Bruce Wayne/Batmans liv, forekommer igen den uheldige fornemmelse af, at bogen har været udgivet i huj og hast, denne gang i forbindelse med brugen af Frank Millers Batman: Year One til at understrege visse pointer. I denne sammenhæng omtales James Gordon flere gange som ”Jimmy”, hvilket han da også bliver kaldt i Year One – men kun af den korrupte betjent Flass, som hader ham. At kalde ham dette vidner, for mig, om en mangel på kendskab til figuren. Desuden bliver et citat fra Gordon i Year One fejlagtigt gengivet, og det til trods for at kilden, et helsidespanel fra Year One, er gengivet i bogen side om side med citatet.

Endelig præsenteres episoden i slutningen af Year One, hvor Wayne i civil redder Gordons nyfødte barn i første omgang som om, at Gordon ikke genkender Bruce Wayne. Men for enhver der bare kan læse det mindste mellem linjerne, er det klart, at Gordon lader som om, han ikke har regnet Batmans civile identitet ud for at give ham chancen for at stikke af. Dette alternativ præsenteres dog også forsigtigt et par sider senere, men at det ikke fra starten af bare slås fast, at Gordon regner ud, at den kevlarbærende mystiske fremmede, der tilfældigvis er på rette sted og på rette tidspunkt og desuden besidder atletiske evner på olympisk niveau er identisk med Batman, får desværre læseren til at tvivle på, hvor grundigt forfatteren har behandlet kildematerialet.

Til gengæld tager bogen revanche i de tre sidste essays, ”Fra Bruce Wayne til Gud (som kaldes ”Bruce Wayne og Gud” i indholdsfortegnelsen – endnu et tegn på forhastelse), ”Galskabens dialektik” og ”Batman på briksen”. Her er niveauet højt og kommentarerne indsigtsfulde, og interessante emner som Batmans syn på tilgivelse bliver belyst. Og selvom man måske har læst en del om Batman og Jokerens forhold før, formår forfatteren stadig at gøre dette emne interessant og vedkommende for Batman-universet og for læseren.

Selvom Batman: Masken og manden – en biografi har sine fejl og mangler, er der oprigtigt interessante passager at finde i bogen. Men selv i disse passager lurer usikkerhedens spøgelse, da man hele tiden har de knap så gode passagers usædelige omgang med kildematerialet i baghovedet. Det er en stor skam, at bogen ikke er blevet mere grundigt gennemarbejdet end den er i sin nuværende form, for man føler, at det kunne være blevet meget bedre. Jeg håber, der kommer mere af denne slags fra Hemmingsen (og eventuelt kompagni), for hvis en udgivelse som denne får den tid, den skal have, før den bliver udsendt, har den potentialet til at blive pokkers god.

+ Til tider god indsigt i de temaer, der omgiver Batman
+ God idé at skrive en bog som denne
For mange sjuskefejl
Til tider ringe kendskab til kildematerialet

karakterskala_06

Batman: Masken og manden – en biografi
Skrevet af Søren Hemmingsen
160 sider, hardcover, enkelte illustrationer i s/h
Pris: kr. 169,-
Forlaget Bindslev

Venligst stillet til rådighed af Bindslev.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here